Kernwaarden
respect
eigenaarschap
Op De Lisbloem nemen leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Dat betekent niet dat zij hun eigen leerontwikkeling en leertempo bepalen. Eigenaarschap vraagt iets van leerlingen als het gaat om motivatie, betrokkenheid, werkhouding. Zij bepalen hierdoor actief de omstandigheden van hun eigen leerproces. Een voorwaarde hiervoor is dat de leerling ervan overtuigd is dat zijn eigen gedrag ertoe doet tijdens het leren.
samenwerken
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om:
- hulp en feedback vragen, geven en ontvangen
- een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeën
- respect voor verschillen
- onderhandelen en afspraken maken met anderen
- elkaar helpen
vertrouwen
Op de Lisbloem stimuleren we sociale veiligheid en een prettig leerlklimaat.
ontwikkeling
Leerlingen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig, onderzoeken graag en stellen veel vragen. Door thematisch te werken prikkelen we deze kenmerken en onwikkelen ze hun interesses en creativiteit. Leerkrachten herkennen en stimuleren talentvol gedrag zodat alle leerlingen zich binnen hun eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen.